Οικουμενικον Πατριαρχείον
Οικουμενικον Πατριαρχείον
Οικουμενικον Πατριαρχείον
 

ΜΗΝΥΜΑ

ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΛΑΟ

ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΛΗΣ ΘΕΛΗΣΕΩΣ

ΜΗΝΥΜΑ
Τ
ς Ἁ­γί­ας καί Με­γά­λης Συ­νό­δου
τ
ς ρ­θο­δό­ξουκ­κλη­σί­ας

 

Πρός τόν ρ­θό­δο­ξο λα­ό
καί κά­θε
ν­θρω­πο κα­λς θε­λή­σε­ως

 

   Ὑ­μνοῦ­με καί δο­ξο­λο­γοῦ­με τόν Θε­ό τῶν «οἰ­κτιρ­μῶν καὶ πά­σης πα­ρα­κλή­σε­ως», δι­ό­τι μᾶς ἀ­ξί­ω­σε νά συ­νέλ­θου­με τήν ἑ­βδο­μά­δα τῆς Πεν­τη­κο­στῆς (18-26 Ἰ­ου­νί­ου 2016) στήν Κρή­τη, ὅ­που ὁ Ἀ­πό­στο­λος Παῦ­λος καί ὁ μα­θη­τής του Τί­τος κή­ρυ­ξαν τό Εὐ­αγ­γέ­λι­ο στά πρῶ­τα χρό­νι­α τῆς ζω­ῆς τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας. Εὐ­χα­ρι­στοῦ­με τόν ἐν Τρι­ά­δι Θε­ό, δι­ό­τι εὐ­δό­κη­σε νά πε­ρα­τώ­σου­με μέ ὁ­μο­ψυ­χί­α τίς ἐρ­γα­σί­ες τῆς Ἁ­γί­ας καί Με­γά­λης Συ­νό­δου τῆς Ὀρ­θο­δο­ξί­ας, τήν ὁ­ποί­α συγ­κά­λε­σε ὁ Οἰ­κου­με­νι­κός Πα­τρι­άρ­χης κ. Βαρ­θο­λο­μαῖ­ος, μέ τήν ὁ­μό­φρο­νη γνώ­μη τῶν Προ­κα­θη­μέ­νων τῶν κα­τά τό­πους Ὀρ­θο­δό­ξων Αὐ­το­κε­φά­λων Ἐκ­κλη­σι­ῶν.

   Ἀ­κο­λου­θών­τας πι­στά τό πα­ρά­δειγ­μα τῶν Ἀ­πο­στό­λων καί τῶν θε­ο­φό­ρων Πα­τέ­ρων με­λε­τή­σα­με καί πά­λιν τό Εὐ­αγ­γέ­λι­ο τῆς ἐ­λευ­θε­ρί­ας «ᾗ Χρι­στὸς ἡ­μᾶς ἠ­λευ­θέ­ρω­σε» (Γαλ. 5:1). Θε­μέ­λι­ο τῶν θε­ο­λο­γι­κῶν μας ἀ­να­ζη­τή­σε­ων ὑ­πῆρ­ξε ἡ βε­βαι­ό­τη­τα ὅ­τι ἡ Ἐκ­κλη­σί­α δέν ζεῖ γι­ά τόν ἑ­αυ­τό της. Με­τα­δί­δει τή μαρ­τυ­ρί­α τοῦ Εὐ­αγ­γε­λί­ου τῆς χά­ρι­τος καί τῆς ἀ­λη­θεί­ας καί προ­σφέ­ρει σέ ὅ­λη τήν οἰ­κου­μέ­νη τά δῶ­ρα τοῦ Θε­οῦ: τήν ἀ­γά­πη, τήν εἰ­ρή­νη, τήν δι­και­ο­σύ­νη, τήν κα­ταλ­λα­γή, τήν δύ­να­μη τοῦ Σταυ­ροῦ καί τῆς Ἀ­να­στά­σε­ως καί τήν προσ­δο­κί­α τῆς αἰ­ω­νι­ό­τη­τος.

   1) Βα­σι­κή προ­τε­ραι­ό­τη­τα τῆς Ἁ­γί­ας καί Με­γά­λης Συ­νό­δου ὑ­πῆρ­ξε  δι­α­κή­ρυ­ξη τς ἑ­νό­τη­το­ς τῆς Ὀρ­θο­δό­ξου Ἐκ­κλη­σί­ας. Στη­ριγ­μέ­νη στή θεί­α Εὐ­χα­ρι­στί­α καί τήν Ἀ­πο­στο­λι­κή Δι­α­δο­χή τῶν Ἐ­πι­σκό­πων, ἡ ὑ­φι­στα­μέ­νη ἑ­νό­τη­τα εἶ­ναι ἀ­νάγ­κη νά ἐ­νι­σχύ­ε­ται καί νά φέρ­νει νέ­ους καρ­πούς. Ἡ Μί­α, Ἁ­γί­α, Κα­θο­λι­κή καί Ἀ­πο­στο­λι­κή Ἐκ­κλη­σί­α εἶ­ναι Θε­αν­θρώ­πι­νη κοι­νω­νί­α, πρό­γευ­ση καί βί­ω­ση τῶν Ἐ­σχά­των ἐν­τός τῆς Θεί­ας Εὐ­χα­ρι­στί­ας. Ὡς μί­α δι­αρ­κής Πεν­τη­κο­στή εἶ­ναι ἀ­σί­γα­στη προ­φη­τι­κή φω­νή, πα­ρου­σί­α καί μαρ­τυ­ρί­α τῆς Βα­σι­λεί­ας τοῦ Θε­οῦ τῆς ἀ­γά­πης. Πι­στή στήν ὁ­μό­φω­νη Ἀ­πο­στο­λι­κή Πα­ρά­δο­ση καί μυ­στη­ρι­α­κή ἐμ­πει­ρί­α ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α ἀ­πο­τε­λεῖ τήν αὐ­θεν­τι­κή συ­νέ­χει­α τῆς Μι­ᾶς, Ἁ­γί­ας, Κα­θο­λι­κῆς καί Ἀ­πο­στο­λι­κῆς Ἐκ­κλη­σί­ας, ὅ­πως ὁ­μο­λο­γεῖ­ται στό Σύμ­βο­λο τῆς Πί­στε­ως καί ἐ­πι­βε­βαι­ώ­νε­ται ἀ­πό τή δι­δα­σκα­λί­α τῶν Πα­τέ­ρων τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας. Ἡ Ἐκ­κλη­σί­α μας βι­ώ­νει τό μυ­στή­ρι­ο τῆς θεί­ας Οἰ­κο­νο­μί­ας στή μυ­στη­ρι­α­κή της ζω­ή μέ ἐ­πί­κεν­τρο τή θεί­α Εὐ­χα­ρι­στί­α.

   Ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α ἐκ­φρά­ζει τήν ἑ­νό­τη­τα καί κα­θο­λι­κό­τη­τά της ἐν Συ­νό­δῳ. Ἡ συ­νο­δι­κό­τη­τα­δι­α­πνέ­ει τήν ὀρ­γά­νω­ση, τόν τρό­πο πού λαμ­βά­νον­ται οἱ ἀ­πο­φά­σεις καί κα­θο­ρί­ζε­ται ἡ πο­ρεί­α της. Οἱ Ὀρ­θό­δο­ξες Αὐ­το­κέ­φα­λες Ἐκ­κλη­σί­ες δέν ἀ­πο­τε­λοῦν συ­νο­μο­σπον­δί­α Ἐκ­κλη­σι­ῶ­ν ἀλ­λά τήν Μί­α, Ἁ­γί­α, Κα­θο­λι­κή καί Ἀ­πο­στο­λι­κή Ἐκ­κλη­σί­α. Κά­θε το­πι­κή Ἐκ­κλη­σί­α, προ­σφέ­ρου­σα τήν θεί­α Εὐ­χα­ρι­στί­α, εἶ­ναι ἡ ἐν τό­πῳ πα­ρου­σί­α καί φα­νέ­ρω­ση  τῆς Μι­ᾶς, Ἁ­γί­ας, Κα­θο­λι­κῆς καί Ἀ­πο­στο­λι­κῆς Ἐκ­κλη­σί­ας. Ὡς πρός τήν Ὀρ­θό­δο­ξο Δι­α­σπο­ρά στίς δι­ά­φο­ρες χῶ­ρες τῆς ὑ­φη­λί­ου, ἀ­πε­φα­σί­σθη νά συ­νε­χι­σθεῖ ἡ λει­τουρ­γί­α Ἐ­πι­σκο­πι­κῶν Συ­νε­λεύ­σε­ων μέ­χρι τήν ἐ­φαρ­μο­γή τῆς κα­νο­νι­κῆς ἀ­κρι­βεί­ας. Αὐ­τές ἀ­παρ­τί­ζον­ται ἀ­πό τούς κα­νο­νι­κούς ἐ­πι­σκό­πους, πού ὁ­ρί­ζον­ται ἀ­πό τήν κά­θε Αὐ­το­κέ­φα­λο Ἐκ­κλη­σί­α, οἱ ὁ­ποῖ­οι ἐ­ξα­κο­λου­θοῦν νά ὑ­πά­γον­ται σ’ αὐ­τήν. Ἡ συ­νε­πής λει­τουρ­γί­α τῶν Ἐ­πι­σκο­πι­κῶν Συ­νε­λεύ­σε­ων ἐγ­γυ­ᾶ­ται τόν σε­βα­σμό τῆς Ὀρ­θο­δό­ξου ἀρ­χῆς τῆς συ­νο­δι­κό­τη­τος.

   Κα­τά τίς ἐρ­γα­σί­ες τῆς Ἁ­γί­ας καί Με­γά­λης Συ­νό­δου ἐ­το­νί­σθη ἡ ση­μα­σί­α τῶν Συ­νά­ξε­ων τῶν Προ­κα­θη­μέ­νων πού ἔ­χουν πραγ­μα­το­ποι­η­θεῖ καί δι­α­τυ­πώ­θη­κε ἡ πρό­τα­ση ἡ Ἁ­γί­α και Με­γά­λη Σύ­νο­δος νά κα­τα­στεῖ ἐ­πα­να­λαμ­βα­νό­με­νος Θε­σμός.

   2) Με­τέ­χον­τες στή Θεί­α Εὐ­χα­ρι­στί­α καί δε­ό­με­νοι ὑ­πέρ τῆς οἰ­κου­μέ­νης ὀ­φεί­λου­με νά συ­νε­χί­σου­με τή λει­τουρ­γί­α με­τά τή Θεί­α Λει­τουρ­γί­α καί νά δί­δου­με τή μαρ­τυ­ρί­α τς πί­στε­ω­ς πρός τούς ἐγ­γύς καί τούς μα­κράν, συμ­φώ­νως πρός τή σα­φή ἐν­το­λή τοῦ Κυ­ρί­ου πρό τῆς Ἀ­να­λή­ψε­ώς Του: «καί ἔ­σε­σθέ μοι μάρ­τυ­ρες ἔν τε Ἰ­ε­ρου­σα­λήμ καί ἐν πά­σῃ τῇ Ἰ­ου­δαί­ᾳ καί Σα­μα­ρεί­ᾳ καί ἕ­ως ἐ­σχά­του τῆς γῆς» (Πράξ. 1:8). Ὁ ἐ­πα­νευ­αγ­γε­λι­σμός τοῦ λα­οῦ τοῦ Θε­οῦ στίς σύγ­χρο­νες ἐκ­κο­σμι­κευ­μέ­νες κοι­νω­νί­ες καί ὁ εὐ­αγ­γε­λι­σμός ἐ­κεί­νων πού ἀ­κό­μη δέν ἔ­χουν γνω­ρί­σει τόν Χρι­στό ἀ­πο­τε­λοῦν ἀ­δι­ά­λει­πτο χρέ­ος τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας.

   3) Ἡ Ἐκ­κλη­σί­α μας ἀν­τα­πο­κρι­νο­μέ­νη στό χρέ­ος νά μαρ­τυ­ρεῖ τήν ἀ­λή­θει­α καί τήν ἀ­πο­στο­λι­κή της πί­στη, ἀ­πο­δί­δει με­γά­λη ση­μα­σί­α στό­ν δι­ά­λο­γο κυ­ρί­ως μέ τούς ἑ­τε­ρο­δό­ξους Χρι­στι­α­νούς. Μέ τόν τρό­πο αὐ­τό καί ὁ λοι­πός χρι­στι­α­νι­κός κό­σμος γνω­ρί­ζει ἀ­κρι­βέ­στε­ρα τή γνη­σι­ό­τη­τα τῆς Ὀρ­θο­δό­ξου Πα­ρα­δό­σε­ως, τήν ἀ­ξί­α τῆς πα­τε­ρι­κῆς δι­δα­σκα­λί­ας, τή λει­τουρ­γι­κή ἐμ­πει­ρί­α καί τήν πί­στη τῶν Ὀρ­θο­δό­ξων. Οἱ δι­ά­λο­γοι πού δι­ε­ξά­γει ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α δέν ση­μαί­νουν πο­τέ συμ­βι­βα­σμό σέ ζη­τή­μα­τα πί­στε­ως.

   4) Οἱ ἐ­κρή­ξεις φον­τα­μεν­τα­λι­σμοῦ πού πα­ρα­τη­ροῦν­ται στούς κόλ­πους δι­α­φό­ρων θρη­σκει­ῶν ἀ­πο­τε­λοῦν ἔκ­φρα­ση νο­ση­ρῆς θρη­σκευ­τι­κό­τη­τος. Ὁ νη­φά­λι­ο­ς δι­α­θρη­σκει­α­κός δι­ά­λο­γο­ς συμ­βάλ­λει ση­μαν­τι­κά στήν προ­ώ­θη­ση τῆς ἀ­μοι­βαί­ας ἐμ­πι­στο­σύ­νης, τῆς ει­ρή­νης καί τῆς κα­ταλ­λα­γῆς. Τό λά­δι τοῦ θρη­σκευ­τι­κοῦ βι­ώ­μα­τος πρέ­πει νά χρη­σι­μο­ποι­εῖ­ται γι­ά νά ἐ­που­λώ­νει πλη­γές καί ὄ­χι γι­ά νά ἀ­να­ζω­πυ­ρώ­νει τή φω­τι­ά τῶν πο­λε­μι­κῶν συρ­ρά­ξε­ων. Ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α κα­τα­δι­κά­ζει ἀ­πε­ρι­φρά­στως τήν ἐ­πέ­κτα­ση τῆς πο­λε­μι­κῆς βί­ας, τούς δι­ωγ­μούς, τήν ἐκ­δί­ω­ξη καί δο­λο­φο­νί­α με­λῶν θρη­σκευ­τι­κῶν κοι­νο­τή­των, τόν ἐ­ξα­ναγ­κα­σμό γι­ά τήν ἀλ­λα­γή τῆς θρη­σκευ­τι­κῆς πί­στε­ως, τήν ἐμ­πο­ρί­α προ­σφύ­γων,  τίς ἀ­πα­γω­γές, τά βα­σα­νι­στή­ρι­α, τίς εἰ­δε­χθεῖς ἐ­κτε­λέ­σεις. Κα­ταγ­γέλ­λει τήν κα­τα­στρο­φή να­ῶν, θρη­σκευ­τι­κῶν συμ­βό­λων καί μνη­μεί­ων πο­λι­τι­σμοῦ. Ὅ­λως ἰ­δι­αι­τέ­ρως ἐκ­φρά­ζει τήν ἀ­γω­νί­α της γι­ά τήν κα­τά­στα­ση τῶν Χρι­στι­α­νῶν καί ὅ­λων τῶν δι­ω­κο­μέ­νων μει­ο­νο­τή­των στή Μέ­ση Ἀ­να­το­λή καί ἀλ­λα­χοῦ. Ἀ­πευ­θύ­νει ἔκ­κλη­ση πρός τήν παγ­κό­σμι­α κοι­νό­τη­τα γι­ά τήν προ­στα­σί­α τῶν γη­γε­νῶν Ὀρ­θο­δό­ξων καί τῶν ἄλ­λων Χρι­στι­α­νῶν, κα­θώς καί ὅ­λων τῶν πλη­θυ­σμῶν τῆς πε­ρι­ο­χῆς, πού ἔ­χουν ἀ­πα­ρά­βα­το δι­καί­ω­μα νά πα­ρα­μεί­νουν στήν πα­τρί­δα τους ὡς ἰ­σό­τι­μοι πο­λί­τες. Ἡ Σύ­νο­δός μας κα­λεῖ ὅ­λους τούς ἐμ­πλε­κο­μέ­νους νά κα­τα­βά­λουν χω­ρίς κα­θυ­στέ­ρη­ση συ­στη­μα­τι­κές προ­σπά­θει­ες γι­ά τήν κα­τά­παυ­ση τῶν πο­λε­μι­κῶν συρ­ρά­ξε­ων στή  Μέ­ση Ἀ­να­το­λή καί ὅ­που ἐ­ξα­κο­λου­θοῦν οἱ πο­λε­μι­κές συγ­κρού­σεις, καί τόν ἐ­πα­να­πα­τρι­σμό τῶν ἐκ­δι­ω­χθέν­των.

   Ὅ­λως ἰ­δι­αι­τέ­ρως ἀ­πευ­θύ­νου­με ἔκ­κλη­ση στούς ἰ­σχυ­ρού­ς  τῆς γῆς γι­ά τήν ἐ­πι­κρά­τη­ση τῆς εἰ­ρή­νης καί τῆς δι­και­ο­σύ­νης στίς χῶ­ρες προ­ε­λεύ­σε­ως τῶν προ­σφύ­γων. Προ­τρέ­που­με τίς πο­λι­τι­κές ἀρ­χές, τούς πο­λί­τες καί τούς Ὀρ­θο­δό­ξους Χρι­στι­α­νούς στίς χῶ­ρες πού κα­τα­φεύ­γουν οἱ ἐ­ξου­θε­νω­μέ­νοι πρό­σφυ­γες, νά συ­νε­χί­σουν νά προ­σφέ­ρουν ἀ­πό τό πε­ρίσ­σευ­μα καί ἀ­πό τό ὑ­στέ­ρη­μα τῶν δυ­να­το­τή­των τους.

   5) Ἡ σύγ­χρο­νη ἐκ­κο­σμί­κευ­ση­  ἐ­πι­δι­ώ­κει τήν αὐ­το­νό­μη­ση τοῦ ἀν­θρώ­που ἀ­πό τόν Χρι­στό καί τήν πνευ­μα­τι­κή ἐ­πιρ­ρο­ή της Ἐκ­κλη­σί­ας, τήν ὁ­ποί­α ταυ­τί­ζει αὐ­θαι­ρέ­τως μέ τόν συν­τη­ρη­τι­σμό. Ὁ Δυ­τι­κός ὅ­μως πο­λι­τι­σμός φέ­ρει ἀ­νε­ξί­τη­λη τή σφρα­γί­δα τῆς δι­α­χρο­νι­κῆς συμ­βο­λῆς τοῦ Χρι­στι­α­νι­σμοῦ. Ἐ­πι­πλέ­ον, ἡ Ἐκ­κλη­σί­α ἀ­να­δει­κνύ­ει τή σω­τη­ρι­ώ­δη ση­μα­σί­α τοῦ Θε­αν­θρώ­που καί τοῦ Σώ­μα­τός Του,  ὡς τό­πο καί τρό­πο τῆς ζω­ῆς ἐν ἐ­λευ­θε­ρί­ᾳ.

   6) Στή σύγ­χρο­νη προ­σέγ­γι­ση τοῦ γά­μου, ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α θε­ω­ρεῖ τήν ἀ­κα­τά­λυ­τη ἀ­γα­πη­τι­κή σχέ­ση ἀν­δρός καί γυ­ναι­κός «μυ­στή­ρι­ον μέ­γα· εἰς Χρι­στόν καί εἰς τήν ἐκ­κλη­σί­αν». Ὁ­μοί­ως ἀ­πο­κα­λεῖ «ἐκ­κλη­σί­αν μι­κράν» τήν οἰ­κο­γέ­νει­α, ἡ ὁ­ποί­α προ­κύ­πτει ἀ­πό τόν γά­μο καί ἀ­πο­τε­λεῖ τή μό­νη ἐγ­γύ­η­ση γι­ά τήν ἀ­να­τρο­φή τῶν παι­δι­ῶν.

   Ἡ Ἐκ­κλη­σί­α δι­αρ­κῶς το­νί­ζει τήν ἀ­ξί­α τῆς ἐγ­κρα­τεί­ας. Ἡ χρι­στι­α­νι­κή ἄ­σκη­ση δι­α­φέ­ρει ρι­ζι­κά ἀ­πό οἱ­ον­δή­πο­τε δυ­αρ­χι­κό ἀ­σκη­τι­σμό, ὁ ὁ­ποῖ­ος ἀ­πο­κό­πτει τόν ἄν­θρω­πο ἀ­πό τή ζω­ή καί τόν συ­νάν­θρω­πο. Ἀν­τι­θέ­τως, τόν συν­δέ­ει μέ τή μυ­στη­ρι­α­κή ζω­ή τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας. Ἡ ἐγ­κρά­τει­α δέν ἀ­φο­ρᾶ μό­νο στόν μο­να­χι­κό βί­ο. Τό ἀ­σκη­τι­κό ἦ­θος εἶ­ναι χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό τῆς χρι­στι­α­νι­κῆς ζω­ῆς σέ ὅ­λες τίς ἐκ­φάν­σεις της.

***

   Ἡ Ἁ­γί­α καί Με­γά­λη Σύ­νο­δος ἐ­κτός τῶν συγ­κε­κρι­μέ­νων θε­μά­των γι­ά τά ὁ­ποῖ­α ἀ­πο­φά­σι­σε, ἐ­πι­ση­μαί­νει ἐ­πι­γραμ­μα­τι­κά καί τά ἑ­ξῆς ὀν­το­λο­γι­κά καί καί­ρι­α σύγ­χρο­να ζη­τή­μα­τα:

   7) Ὡς πρός τό θέ­μα τῶν σχέ­σε­ων τῆς χρι­στι­α­νι­κῆς πί­στε­ως καί τῶν θε­τι­κῶν ἐ­πι­στη­μῶν, ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α ἀ­πο­φεύ­γει τήν κη­δε­μο­νί­α τῆς ἐ­πι­στη­μο­νι­κῆς ἀ­να­ζη­τή­σε­ως καί δέν λαμ­βά­νει θέ­ση πά­νω σέ κά­θε ἐ­πι­στη­μο­νι­κό ἐ­ρώ­τη­μα. Εὐ­χα­ρι­στεῖ τόν Θε­ό πού δω­ρί­ζει στούς ἐ­πι­στή­μο­νες τό χά­ρι­σμα νά ἀ­πο­κα­λύ­πτουν ἄ­γνω­στες πτυ­χές τῆς θεί­ας Δη­μι­ουρ­γί­ας.  Ἡ σύγ­χρο­νη ἀ­νά­πτυ­ξη τν θε­τι­κῶν ἐ­πι­στη­μῶ­ν καί τῆς τε­χνο­λο­γί­ας ἐ­πι­φέ­ρει ρι­ζι­κές ἀλ­λα­γές στή ζω­ή μας. Προ­σφέ­ρει ση­μαν­τι­κές εὐ­ερ­γε­σί­ες ὅ­πως εἶ­ναι ἡ δι­ευ­κό­λυν­ση τοῦ κα­θη­με­ρι­νοῦ βί­ου, ἡ ἀν­τι­με­τώ­πι­ση σο­βα­ρῶν ἀ­σθε­νει­ῶν, ἡ εὐ­χε­ρέ­στε­ρη ἐ­πι­κοι­νω­νί­α τῶν ἀν­θρώ­πων, ἡ ἔ­ρευ­να τοῦ δι­α­στή­μα­τος κ.λπ. Παρ΄ὅ­λα αὐ­τά, ἔ­χει καί ποι­κί­λες ἀρ­νη­τι­κές ἐ­πι­πτώ­σεις, ὅ­πως εἶ­ναι ἡ χει­ρα­γώ­γη­ση τῆς ἐ­λευ­θε­ρί­ας, ἡ στα­δι­α­κή ἀ­πώ­λει­α πο­λυ­τί­μων πα­ρα­δό­σε­ων, ἡ κα­τα­στρο­φή τοῦ φυ­σι­κοῦ πε­ρι­βάλ­λον­τος, ἡ ἀμ­φι­σβή­τη­ση τῶν ἠ­θι­κῶν ἀ­ξι­ῶν. Ἡ ἐ­πι­στη­μο­νι­κή γνώ­ση, ὅ­σο κι ἄν ἐ­ξε­λίσ­σε­ται μέ τα­χύ­τα­τους ρυθ­μούς, δέν κι­νη­το­ποι­εῖ τήν βού­λη­ση τοῦ ἀν­θρώ­που, οὔ­τε δί­νει α­πάν­τη­ση στά σο­βα­ρά ἠ­θι­κά καί ὑ­παρ­ξι­α­κά προ­βλή­μα­τα, στήν ἀ­να­ζή­τη­ση γι­ά τό νό­η­μα τῆς ζω­ῆς καί τοῦ κό­σμου. Αὐ­τά ἀ­παι­τοῦν πνευ­μα­τι­κή προ­σέγ­γι­ση, τήν ὁ­ποί­α ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α ἐ­πι­χει­ρεῖ μέ τήν Βι­ο­η­θι­κή πού βα­σί­ζε­ται στήν χρι­στι­α­νι­κή ἠ­θι­κή καί στήν πα­τε­ρι­κή δι­δα­σκα­λί­α. Ταυ­τό­χρο­να μέ τόν σε­βα­σμό τῆς ἐ­λευ­θε­ρί­ας τῆς ἐ­πι­στη­μο­νι­κῆς ἔ­ρευ­νας ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α ἐ­πι­ση­μαί­νει τούς κιν­δύ­νους, οἱ ὁ­ποῖ­οι ὑ­πο­κρύ­πτον­ται σέ ὁ­ρι­σμέ­να ἐ­πι­στη­μο­νι­κά ἐ­πι­τεύγ­μα­τα καί το­νί­ζει τήν ἀ­ξι­ο­πρέ­πει­α τοῦ ἀν­θρώ­που καί τόν θεῖ­ο του προ­ο­ρι­σμό.

   8) Ἡ ση­με­ρι­νή οἰ­κο­λο­γι­κή κρί­ση εἶ­ναι προ­φα­νές ὅ­τι ὀ­φεί­λε­ται σέ πνευ­μα­τι­κά καί ἠ­θι­κά αἴ­τι­α. Οἱ ρί­ζες της συν­δέ­ον­ται μέ τήν πλε­ο­νε­ξί­α, τήν ἀ­πλη­στί­α καί τόν ἐ­γω­ι­σμό, πού ὁ­δη­γοῦν στήν ἀ­λό­γι­στη χρή­ση τῶν φυ­σι­κῶν πό­ρων, τήν ἐ­πι­βά­ρυν­ση τῆς ἀ­τμό­σφαι­ρας μέ ζη­μι­ο­γό­νους ρύ­πους καί τήν κλι­μα­τι­κή ἀλ­λα­γή. Ἡ χρι­στι­α­νι­κή ἀν­τι­με­τώ­πι­ση τοῦ προ­βλή­μα­τος ἀ­παι­τεῖ με­τά­νοι­α γι­ά τίς κα­τα­χρή­σεις, ἐγ­κρά­τει­α καί ἀ­σκη­τι­κό ἦ­θος, πού ἀ­πο­τε­λοῦν ἀν­τί­δο­το στήν ὑ­περ­κα­τα­νά­λω­ση, συγ­χρό­νως δέ, καλ­λι­έρ­γει­α στόν ἄν­θρω­πο τῆς συ­νει­δή­σε­ως ὅ­τι εἶ­ναι «οἰ­κο­νό­μος», καί ὄ­χι κά­το­χος τῆς δη­μι­ουρ­γί­ας. Δέν παύ­ει νά το­νί­ζει ὅ­τι καί οἱ μελ­λον­τι­κές γε­νε­ές ἔ­χουν δι­καί­ω­μα πά­νω στά φυ­σι­κά ἀ­γα­θά, πού μᾶς ἐμ­πι­στεύ­θη­κε ὁ Δη­μι­ουρ­γός. Γι­ά αὐ­τό τό λό­γο καί ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α συμ­με­τέ­χει ἐ­νερ­γῶς στίς δι­ά­φο­ρες δι­ε­θνεῖς οἰ­κο­λο­γι­κές προ­σπά­θει­ες. Ὅ­ρι­σε δέ τήν 1η  Σε­πτεμ­βρί­ου ὡς ἡ­μέ­ρα προ­σευ­χῆς γι­ά τήν προ­στα­σί­α τοῦ φυ­σι­κοῦ πε­ρι­βάλ­λον­τος.

   9) Ἀ­πέ­ναν­τι στήν ἰ­σο­πε­δω­τι­κή καί ἀ­πρό­σω­πη ὁ­μο­γε­νο­ποί­η­ση, ἡ ὁ­ποί­α προ­ω­θεῖ­ται μέ ποι­κί­λους τρό­πους, ἡ Ὀρ­θο­δο­ξί­α δι­α­κη­ρύτ­τει τό­ν σε­βα­σμό στήν ἰ­δι­ο­προ­σω­πί­α ἀν­θρώ­πων καί λα­ῶν. Ἀν­τι­τί­θε­ται στήν αὐ­το­νό­μη­ση τῆς οἰ­κο­νο­μί­ας ἀ­πό τίς βα­σι­κές ἀ­νάγ­κες τοῦ ἀν­θρώ­που καί στήν με­τα­τρο­πή της σέ αὐ­το­σκο­πό. Ἡ πρό­ο­δος τοῦ ἀν­θρω­πί­νου γέ­νους δέν συν­δέ­ε­ται μό­νο μέ τήν ἀ­νά­πτυ­ξη τοῦ βι­ο­τι­κοῦ ἐ­πι­πέ­δου ἤ μέ τήν πρό­ο­δο τῆς οἰ­κο­νο­μί­α­ς  εἰς βά­ρος τῶν πνευ­μα­τι­κῶν ἀ­ξι­ῶν. 

   10) Ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α δέν ἀ­να­μει­γνύ­ε­ται στή­ν πο­λι­τι­κή. Ὁ λό­γος της πα­ρα­μέ­νει δι­α­κρι­τός ἀλ­λά καί προ­φη­τι­κός, ὡς ὀ­φει­λε­τι­κή πα­ρέμ­βα­ση ὑ­πέρ τοῦ ἀν­θρώ­που. Τά ἀν­θρώ­πι­να δι­και­ώ­μα­τα βρί­σκον­ται σή­με­ρα στό κέν­τρο τῆς πο­λι­τι­κῆς ὡς ἀ­πάν­τη­ση στίς σύγ­χρο­νες κοι­νω­νι­κές καί πο­λι­τι­κές κρί­σεις καί ἀ­να­τρο­πές, ἀ­πο­βλέ­πον­τας στήν προ­στα­σί­α τοῦ πο­λί­τη ἀ­πό τήν αὐ­θαι­ρε­σί­α τοῦ κρά­τους. Ἡ Ἐκ­κλη­σί­α μας προ­σθέ­τει ἐ­πί­σης τίς ὑ­πο­χρε­ώ­σεις καί εὐ­θύ­νες τῶν πο­λι­τῶν καί τήν ἀ­νάγ­κη συ­νε­χοῦς αὐ­το­κρι­τι­κῆς πο­λι­τι­κῶν καί πο­λι­τῶν πρός οὐ­σι­α­στι­κή βελ­τί­ω­ση τῆς κοι­νω­νί­ας. Καί κυ­ρί­ως το­νί­ζει, ὅ­τι τό ὀρ­θό­δο­ξο­δέ­ο­ν πε­ρί ἀν­θρώ­που ὑ­περ­βαί­νει τόν ὁ­ρί­ζον­τα τῶν κα­θι­ε­ρω­μέ­νων ἀν­θρω­πί­νων δι­και­ω­μά­των, ὅ­τι «μεί­ζων πάν­των» εἶ­ναι ἡ ἀ­γά­πη, ὅ­πως τήν ἀ­πο­κά­λυ­ψε ὁ Χρι­στός καί τήν βί­ω­σαν ὅ­σοι πι­στά Τόν ἀ­κο­λού­θη­σαν.  Ἐ­πι­μέ­νει ἀ­κό­μη ὅ­τι θε­με­λι­ῶ­δες δι­καί­ω­μα εἶ­ναι καί ἡ προ­στα­σί­α τῆς θρη­σκευ­τι­κῆς ἐ­λευ­θε­ρί­ας, δη­λα­δή τῆς ἐ­λευ­θε­ρί­ας τῆς συ­νει­δή­σε­ως, τῆς πί­στε­ως, τῆς λα­τρεί­ας καί ὅ­λων τῶν ἀ­το­μι­κῶν καί συλ­λο­γι­κῶν ἐκ­φρά­σε­ω­ν  αὐ­τῆς, συμ­πε­ρι­λαμ­βα­νο­μέ­νου καί τοῦ δι­και­ώ­μα­τος κά­θε πι­στοῦ καί κά­θε θρη­σκευ­τι­κῆς κοι­νό­τη­τας νά τε­λοῦν ἐ­λεύ­θε­ρα ἀ­πό κά­θε κρα­τι­κή πα­ρέμ­βα­ση τά θρη­σκευ­τι­κά τους κα­θή­κον­τα, ὡς καί τό δι­καί­ω­μα τῆς δη­μό­σι­ας δι­δα­σκα­λί­ας τῆς θρη­σκεί­ας. 

   11) Ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α ἀ­πευ­θύ­νε­ται στούς νέ­ους, οἱ ὁ­ποῖ­οι ἀ­να­ζη­τοῦν πλη­ρό­τη­τα ζω­ῆς γε­μά­τη ἐ­λευ­θε­ρί­α, δι­και­ο­σύ­νη, δη­μι­ουρ­γί­α ἀλ­λά καί ἀ­γά­πη. Τούς κα­λεῖ νά συν­δε­θοῦν συ­νει­δη­τά μέ τήν Ἐκ­κλη­σί­α Ἐ­κεί­νου πού εἶ­ναι ἡ Ἀ­λή­θει­α καί ἡ Ζω­ή. Νά προ­σέλ­θουν προ­σφέ­ρον­τας στό ἐκ­κλη­σι­α­στι­κό σῶ­μα τή ζω­τι­κό­τη­τα, τίς ἀ­νη­συ­χί­ες, τούς προ­βλη­μα­τι­σμούς καί τίς προσ­δο­κί­ες τους. Οἱ νέ­οι δέν ἀ­πο­τε­λοῦν ἁ­πλῶς τό μέλ­λον τῆς Ἐκ­κλη­σί­ας ἀλ­λά τό δυ­να­μι­κό καί δη­μι­ουρ­γι­κό πα­ρόν ἐ­πί το­πι­κοῦ καί οἰ­κου­με­νι­κοῦ ἐ­πι­πέ­δου.

   12) Ἡ Ἁ­γί­α καί Με­γά­λη Σύ­νο­δο­ς ἄ­νοι­ξε τόν ὁ­ρί­ζον­τά μα­ς στή σύγ­χρο­νη πο­λύ­μορ­φη οἰ­κου­μέ­νη. Τό­νι­σε τήν εὐ­θύ­νη μας μέ­σα στόν χῶ­ρο καί τόν χρό­νο, πάν­το­τε μέ προ­ο­πτι­κή τήν αἰ­ω­νι­ό­τη­τα. Ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Ἐκ­κλη­σί­α, δι­α­τη­ρών­τας ἀ­λώ­βη­το τόν Μυ­στη­ρι­α­κό καί Σω­τη­ρι­ο­λο­γι­κό της χα­ρα­κτή­ρα, εἶ­ναι εὐ­αί­σθη­τη στόν πό­νο, στίς ἀ­γω­νί­ες καί στήν κραυ­γή γι­ά δι­και­ο­σύ­νη καί εἰ­ρή­νη τῶν λα­ῶν. Εὐ­αγ­γε­λί­ζε­ται «ἡ­μέ­ραν ἐξ ἡ­μέ­ρας τὸ σω­τή­ρι­ον αὐ­τοῦ·  ἀ­ναγ­γέ­λου­σα ἐν τοῖς ἔ­θνε­σι τὴν δό­ξαν αὐ­τοῦ, ἐν πᾶ­σι τοῖς λα­οῖς τὰ θαυ­μά­σι­α αὐ­τοῦ» (Ψαλμ. 95).

   Ἀς δε­η­θοῦ­με «ὁ Θε­ὸς πά­σης χά­ρι­τος, ὁ κα­λέ­σας ὑ­μᾶς εἰς τὴν αἰ­ώ­νι­ον αὐ­τοῦ δό­ξαν ἐν Χρι­στῷ ᾿Ι­η­σοῦ ὀ­λί­γον πα­θόν­τας, αὐ­τὸς κα­ταρ­τί­σει ὑ­μᾶς, στη­ρί­ξει, σθε­νώ­σει, θε­με­λι­ώ­σει·  αὐ­τῷ ἡ δό­ξα καὶ τὸ κρά­τος εἰς τοὺς αἰ­ῶ­νας τῶν αἰ­ώ­νων· ἀ­μήν» (Α΄ Πε­τρ. 5:10,11).

 

† ὁ Κων­σταν­τι­νου­πό­λε­ως Βαρ­θο­λο­μαῖ­ος, Πρό­ε­δρος

† ὁ Ἀ­λε­ξαν­δρεί­ας Θε­ό­δω­ρος

† ὁ Ἱ­ε­ρο­σο­λύ­μων Θε­ό­φι­λος

† ὁ Σερ­βί­ας Εἰ­ρη­ναῖ­ος

† ὁ Ρου­μα­νί­ας Δα­νι­ήλ

† ὁ Νέ­ας Ἰ­ου­στι­νι­α­νῆς καί πά­σης Κύ­πρου Χρυ­σό­στο­μος

† ὁ Ἀ­θη­νῶν καί πά­σης Ἑλ­λά­δος Ἱ­ε­ρώ­νυ­μος

† ὁ Βαρ­σο­βί­ας καί πά­σης Πο­λω­νί­ας Σάβ­βας

† ὁ Τι­ρά­νων καί πά­σης Ἀλ­βα­νί­ας Ἀ­να­στά­σι­ος

† ὁ Πρέ­σοβ καί πά­σης Τσε­χί­ας καί Σλο­βα­κί­ας Ρα­στισ­λάβ

 

ν­τι­προ­σω­πεί­α Ο­κου­με­νι­κο Πα­τρι­αρ­χεί­ου

 

† ὁ Κα­ρε­λί­ας καί πά­σης Φιλ­λαν­δί­ας Λέ­ων

† ὁ Ταλ­λί­νης καί πά­σης Ἐ­σθο­νί­ας Στέ­φα­νος

† ὁ Γέ­ρων Περ­γά­μου Ἰ­ω­άν­νης

† ὁ Γέ­ρων Ἀ­με­ρι­κῆς Δη­μή­τρι­ος

† ὁ Γερ­μα­νί­ας Αὐ­γου­στῖ­νος

† ὁ Κρή­της Εἰ­ρη­ναῖ­ος

† ὁ Ντέν­βερ Ἠ­σα­ΐ­ας

† ὁ Ἀ­τλάν­τας Ἀ­λέ­ξι­ος

† ὁ Πριγ­κη­πον­νή­σων Ἰ­ά­κω­βος

† ὁ Προι­κον­νή­σου Ἰ­ω­σήφ

† ὁ Φι­λα­δελ­φεί­ας Με­λί­των

† ὁ Γαλ­λί­ας Ἐμ­μα­νου­ήλ

† ὁ Δαρ­δα­νελ­λί­ων Νι­κή­τας

† ὁ Ντη­τρό­ϊτ Νι­κό­λα­ος

† ὁ Ἁ­γί­ου Φραγ­κί­σκου Γε­ρά­σι­μος

† ὁ Κι­σά­μου καί Σε­λί­νου Ἀμ­φι­λό­χι­ος

† ὁ Κο­ρέ­ας Ἀμ­βρό­σι­ος

† ὁ Ση­λυ­βρί­ας Μά­ξι­μος

† ὁ Ἀ­δρι­α­νου­πό­λε­ως Ἀμ­φι­λό­χι­ος

† ὁ Δι­ο­κλεί­ας Κάλ­λι­στος

† ὁ Ἱ­ε­ρα­πό­λε­ως Ἀν­τώ­νι­ος, ἐ­πί κε­φα­λῆς τῶν Οὐ­κρα­νῶν Ὀρ­θο­δό­ξων ἐν ΗΠΑ

† ὁ Τελ­μησ­σοῦ Ἰ­ώβ

† ὁ Χα­ρι­ου­πό­λε­ως Ἰ­ω­άν­νης, ἐ­πί κε­φα­λῆς τῆς Πα­τρι­αρ­χι­κῆς Ἐ­ξαρ­χί­ας τῶν ἐν τῇ Δυ­τι­κῇ Εὐ­ρώ­πῃ Ὀρ­θο­δό­ξων Πα­ροι­κι­ῶν Ρωσ­σι­κῆς Πα­ρα­δό­σε­ως

† ὁ Νύσ­σης Γρη­γό­ρι­ος, ἐ­πί κε­φα­λῆς τῶν Καρ­πα­θορ­ρώσ­σων Ὀρ­θο­δό­ξων ἐν ΗΠΑ

 

ν­τι­προ­σω­πεί­α Πα­τρι­αρ­χεί­ου Ἀ­λε­ξαν­δρεί­ας

 

† ὁ Γέ­ρων Λε­ον­το­πό­λε­ως Γα­βρι­ήλ

† ὁ Να­ϊ­ρόμ­πι Μα­κά­ρι­ος

† ὁ Καμ­πά­λας Ἰ­ω­νᾶς

† ὁ Ζιμ­πάμ­που­ε καί Ἀγ­κό­λας Σε­ρα­φείμ

† ὁ Νι­γη­ρί­ας Ἀ­λέ­ξαν­δρος

† ὁ Τρι­πό­λε­ως Θε­ο­φύ­λα­κτος

† ὁ Κα­λῆς Ἐλ­πί­δος Σέρ­γι­ος

† ὁ Κυ­ρή­νης Ἀ­θα­νά­σι­ος

† ὁ Καρ­θα­γέ­νης Ἀ­λέ­ξι­ος

† ὁ Μου­άν­ζας Ἱ­ε­ρώ­νυ­μος

† ὁ Γου­ϊ­νέ­ας Γε­ώρ­γι­ος

† ὁ Ἑρ­μου­πό­λε­ως Νι­κό­λα­ος

† ὁ Εἰ­ρη­νου­πό­λε­ως Δη­μή­τρι­ος

† ὁ Ἰ­ω­αν­νου­πό­λε­ως καί Πρε­το­ρί­ας Δα­μα­σκη­νός

† ὁ Ἄκ­κρας Νάρ­κισ­σος

† ὁ Πτο­λε­μα­ΐ­δος Ἐμ­μα­νου­ήλ

† ὁ Κα­με­ρούν Γρη­γό­ρι­ος

† ὁ Μέμ­φι­δος Νι­κό­δη­μος

† ὁ Κα­τάγ­κας Με­λέ­τι­ος

† ὁ Μπρα­ζα­βίλ καί Γκαμ­πόν Παν­τε­λε­ή­μων

† ὁ Μπου­ρούν­τι καί Ρου­άν­τας Ἰν­νο­κέν­τι­ος

† ὁ Μο­ζαμ­βί­κης Χρυ­σό­στο­μος

† ὁ Νι­έ­ρι καί Ὄ­ρους Κέ­νυ­ας Νε­ό­φυ­τος

 

ν­τι­προ­σω­πεί­α Πα­τρι­αρ­χεί­ου Ἱ­ε­ρο­σο­λύ­μων

 

† ὁ Φι­λα­δελ­φεί­ας Βε­νέ­δι­κτος

† ὁ Κων­σταν­τί­νης Ἀ­ρί­σταρ­χος

† ὁ Ἰ­ορ­δά­νου Θε­ο­φύ­λα­κτος

† ὁ Ἀν­θη­δῶ­νος Νε­κτά­ρι­ος

† ὁ Πέλ­λης Φι­λού­με­νος

 

ν­τι­προ­σω­πεί­ακ­κλη­σί­ας Σερ­βί­ας

 

† ὁ Ἀ­χρί­δος καί Σκο­πί­ων Ἰ­ω­άν­νης

† ὁ Μαυ­ρο­βου­νί­ου καί Πα­ρα­θα­λασ­σί­ας Ἀμ­φι­λό­χι­ος

† ὁ Ζάγ­κρεμπ καί Λι­ουμ­πλι­ά­νας Πορ­φύ­ρι­ος

† ὁ Σιρ­μί­ου Βα­σί­λει­ος

† ὁ Βου­δι­μί­ου Λου­κι­α­νóς

† ὁ Νέ­ας Γκρατ­σά­νιτ­σας Λογ­γῖ­νος

† ὁ Μπάτ­σκας Εἰ­ρη­ναῖ­ος

† ὁ Σβορ­νι­κί­ου καί Τούζ­λας Χρυ­σό­στο­μος

† ὁ Ζίτ­σης Ἰ­ου­στῖ­νος

† ὁ Βρα­νί­ων Πα­χώ­μι­ος

† ὁ Σου­μα­δί­ας Ἰ­ω­άν­νης

† ὁ Μπρα­νιτ­σέ­βου Ἰ­γνά­τι­ος

† ὁ Δαλ­μα­τί­ας Φώ­τι­ος

† ὁ Μπί­χατς καί Πέ­τρο­βατς Ἀ­θα­νά­σι­ος

† ὁ Νίκ­σιτς καί Βου­δίμ­λι­ε Ἰ­ω­αν­νί­κι­ος

† ὁ Ζα­χου­μί­ου καί Ἑρ­ζε­γο­βί­νης Γρη­γό­ρι­ος

† ὁ Βα­λι­έ­βου Μι­λού­τιν

† ὁ ἐν Δυ­τι­κῇ Ἀ­με­ρι­κῇ Μά­ξι­μος

† ὁ ἐν Αὐ­στρα­λί­ᾳ καί Νέ­ᾳ Ζη­λαν­δί­ᾳ Εἰ­ρη­ναῖ­ος

† ὁ Κρού­σε­βατς Δαυ­ΐδ

† ὁ Σλαυ­ο­νί­ας Ἰ­ω­άν­νης

† ὁ ἐν Αὐ­στρί­ᾳ καί Ἑλ­βε­τί­ᾳ Ἀν­δρέ­ας

† ὁ Φραγ­κφούρ­της καί ἐν Γερ­μα­νί­ᾳ Σέρ­γι­ος

† ὁ Τι­μο­κί­ου Ἱ­λα­ρί­ων

 

ν­τι­προ­σω­πεί­ακ­κλη­σί­ας Ρου­μα­νί­ας

 

† ὁ Ἰ­α­σί­ου καί Μολ­δα­βί­ας καί Μπου­κο­βί­νης Θε­ο­φά­νης

† ὁ Σιμ­πί­ου καί Τραν­συλ­βα­νί­ας Λαυ­ρέν­τι­ος

† ὁ Βάντ, Φε­λε­άκ καί Κλούζ καί Κλούζ, Ἄλ­μπας, Κρι­σά­νας καί Μα­ρα­μοῦ­ρες Ἀν­δρέ­ας

† ὁ Κρα­ϊ­ό­βας καί Ὀλ­τε­νί­ας Εἰ­ρη­ναῖ­ος

† ὁ Τι­μι­σο­ά­ρας καί Βα­νά­του Ἰ­ω­άν­νης

† ὁ ἐν Δυ­τι­κῇ καί Νο­τί­ῳ Εὐ­ρώ­πῃ Ἰ­ω­σήφ

† ὁ ἐν Γερ­μα­νί­ᾳ καί Κεν­τρι­κῇ Εὐ­ρώ­πῃ Σε­ρα­φείμ

† ὁ Τιρ­γο­βι­στί­ου Νή­φων

† ὁ Ἄλ­μπα Ἰ­ού­λι­α Εἰ­ρη­ναῖ­ος

† ὁ Ρώ­μαν καί Μπα­κά­ου Ἰ­ω­α­κείμ

† ὁ Κά­τω Δου­νά­βε­ως Κασ­σι­α­νός

† ὁ Ἀ­ράντ Τι­μό­θε­ος

† ὁ ἐν Ἀ­με­ρι­κῇ Νι­κό­λα­ος

† ὁ Ὀ­ράν­τε­α Σω­φρό­νι­ος

† ὁ Στρε­χα­ΐ­ας καί Σε­βε­ρί­νου Νι­κό­δη­μος

† ὁ Τουλ­σέ­ας Βησ­σα­ρί­ων

† ὁ Σα­λά­ζης Πε­τρώ­νι­ος

† ὁ ἐν Οὑγ­γα­ρί­ᾳ Σι­λου­α­νός

† ὁ ἐν Ἰ­τα­λί­ᾳ Σι­λου­α­νός

† ὁ ἐν Ἱ­σπα­νί­ᾳ καί Πορ­το­γα­λί­ᾳ Τι­μό­θε­ος

† ὁ ἐν Βο­ρεί­ῳ Εὐ­ρώ­πῃ Μα­κά­ρι­ος

† ὁ Πλο­ε­στί­ου Βαρ­λα­άμ, Βο­η­θός πα­ρά τῷ Πα­τρι­άρ­χῃ

† ὁ Λο­βι­στέ­ου Αἰ­μι­λι­α­νός, Βο­η­θός πα­ρά τῷ Ἀρ­χι­ε­πι­σκό­πῳ Ρι­μνι­κί­ου

† ὁ Βι­κί­νης Ἰ­ω­άν­νης Κασ­σι­α­νός, Βο­η­θός πα­ρά τῷ Ἀρ­χι­ε­πι­σκό­πῳ ἐν Ἀ­με­ρι­κῇ

 

ν­τι­προ­σω­πεί­ακ­κλη­σί­ας Κύ­πρου

 

† ὁ Πά­φου Γε­ώρ­γι­ος

† ὁ Κι­τί­ου Χρυ­σό­στο­μος

† ὁ Κυ­ρη­νεί­ας Χρυ­σό­στο­μος

† ὁ Λε­με­σοῦ Ἀ­θα­νά­σι­ος

† ὁ Μόρ­φου Νε­ό­φυ­τος

† ὁ Κων­σταν­τί­ας - Ἀμ­μο­χώ­στου Βα­σί­λει­ος

† ὁ Κύκ­κου καί Τηλ­λυ­ρί­ας Νι­κη­φό­ρος

† ὁ Τα­μα­σοῦ καί Ὀ­ρει­νῆς Ἠ­σα­ΐ­ας

† ὁ Τρι­μυ­θοῦν­τος καί Λευ­κά­ρων Βαρ­νά­βας

† ὁ Καρ­πα­σί­ας Χρι­στο­φό­ρος

† ὁ Ἀρ­σι­νό­ης Νε­κτά­ρι­ος

† ὁ Ἀ­μα­θοῦν­τος Νι­κό­λα­ος

† ὁ Λή­δρας Ἐ­πι­φά­νι­ος

† ὁ Χύ­τρων Λε­όν­τι­ος

† ὁ Νε­α­πό­λε­ως Πορ­φύ­ρι­ος

† ὁ Με­σα­ο­ρί­ας Γρη­γό­ρι­ος

 

ν­τι­προ­σω­πεί­ακ­κλη­σί­αςλ­λά­δος

 

† ὁ Φι­λίπ­πων, Νε­α­πό­λε­ως καί Θά­σου Προ­κό­πι­ος

† ὁ Πε­ρι­στε­ρί­ου Χρυ­σό­στο­μος

† ὁ Ἠ­λεί­ας Γερ­μα­νός

† ὁ Μαν­τι­νεί­ας καί Κυ­νου­ρί­ας Ἀ­λέ­ξαν­δρος

† ὁ Ἄρ­της Ἰ­γνά­τι­ος

† ὁ Δι­δυ­μο­τεί­χου, Ὀ­ρε­στι­ά­δος καί Σου­φλί­ου Δα­μα­σκη­νός

† ὁ Νι­καί­ας Ἀ­λέ­ξι­ος

† ὁ Ναυ­πά­κτου καί Ἁ­γί­ου Βλα­σί­ου Ἱ­ε­ρό­θε­ος

† ὁ Σά­μου καί Ἰ­κα­ρί­ας Εὐ­σέ­βι­ος

† ὁ Κα­στο­ρί­ας Σε­ρα­φείμ

† ὁ Δη­μη­τρι­ά­δος καί Ἁλ­μυ­ροῦ Ἰ­γνά­τι­ος

† ὁ Κασ­σαν­δρεί­ας Νι­κό­δη­μος

† ὁ Ὕ­δρας, Σπετ­σῶν καί Αἰ­γί­νης Ἐ­φραίμ

† ὁ Σερ­ρῶν καί Νι­γρί­της Θε­ο­λό­γος

† ὁ Σι­δη­ρο­κά­στρου Μα­κά­ρι­ος

† ὁ Ἀ­λε­ξαν­δρου­πό­λε­ως Ἄν­θι­μος

† ὁ Νε­α­πό­λε­ως καί Σταυ­ρου­πό­λε­ως Βαρ­νά­βας

† ὁ Μεσ­ση­νί­ας Χρυ­σό­στο­μος

† ὁ Ἰ­λί­ου, Ἀ­χαρ­νῶν καί Πε­τρου­πό­λε­ως Ἀ­θη­να­γό­ρας

† ὁ Λαγ­κα­δᾶ, Λη­τῆς καί Ρεν­τί­νης Ἰ­ω­άν­νης

† ὁ Νέ­ας Ἰ­ω­νί­ας καί Φι­λα­δελ­φεί­ας Γα­βρι­ήλ

† ὁ Νι­κο­πό­λε­ως καί Πρε­βέ­ζης Χρυ­σό­στο­μος

† ὁ Ἱ­ε­ρισ­σοῦ, Ἁ­γί­ου Ὄ­ρους καί Ἀρ­δα­με­ρί­ου Θε­ό­κλη­τος

 

ν­τι­προ­σω­πεί­α Ἐκ­κλη­σί­ας Πο­λω­νί­ας

 

† ὁ Λούτζ καί Πόζ­ναν Σί­μων

† ὁ Λούμ­πλιν καί Χέλμ Ἄ­βελ

† ὁ Μπι­α­λύ­στοκ καί Γκντάνσκ Ἰ­ά­κω­βος

† ὁ Σι­ε­μι­α­τίτ­σε Γε­ώρ­γι­ος

† ὁ Γκορ­λίτ­σε Πα­ΐ­σι­ος

 

ν­τι­προ­σω­πεί­ακ­κλη­σί­αςλ­βα­νί­ας

 

† ὁ Κο­ρυτ­σᾶς Ἰ­ω­άν­νης

† ὁ Ἀρ­γυ­ρο­κά­στρου Δη­μή­τρι­ος

† ὁ Ἀ­πολ­λω­νί­ας καί Φί­ερ Νι­κό­λα­ος

† ὁ Ἐλ­μπα­σάν Ἀν­τώ­νι­ος

† ὁ Ἀ­μαν­τί­ας Να­θα­να­ήλ

† ὁ Βύ­λι­δος Ἄ­στι­ος

 

ν­τι­προ­σω­πεί­ακ­κλη­σί­ας Τσε­χί­ας καί Σλο­βα­κί­ας

 

† ὁ Πρά­γας Μι­χα­ήλ

† ὁ Σούμ­περκ Ἠ­σα­ΐ­ας

 

ὁ λ­βε­τί­ας Ἱ­ε­ρε­μί­ας, ἐ­πίκε­φα­λς τς Πα­νορ­θο­δό­ξου Γραμ­μα­τεί­ας τῆς Ἁ­γί­ας και Με­γά­λης Συ­νό­δου

 

Κατεβάστε γιά ἀποθήκευση ἤ ἐκτύπωση τό Μήνυμα στό σύνδεσμο: ΜΗΝΥΜΑ Α.Μ.Σ.Ο.Ε.

 

 

 
© 2010 Ιερά Μητρόπολις Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου, Ρέθυμνο, Κρήτη - Τηλεφωνικό Κέντρο 28310 22415 - Fax 28310 28557
 

website powered by HOTSoft.gr - κατασκευή ιστοσελίδας