Οικουμενικον Πατριαρχείον
Οικουμενικον Πατριαρχείον
Οικουμενικον Πατριαρχείον

 

 

ΛΟΓΟΣ ΚΑΤΗΧΗΤΗΡΙΟΣ

ΕΠΙ Τῌ ΕΝΑΡΞΕΙ

ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ

+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ

ΕΛΕῼ ΘΕΟΥ

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ - ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ

ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ

ΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ,

ΧΑΡΙΣ ΕΙΗ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ

ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ,

ΠΑΡ᾿ HΜΩΝ ΔΕ ΕΥΧΗ, ΕΥΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΩΡΗΣΙΣ

* * *

 

 

   Ἀ­δελ­φοί καὶ τέ­κνα ἐν Κυ­ρί­ῳ εὐ­λο­γη­μέ­να,

 

   Δι­ὰ τῆς χά­ρι­τος καὶ τῆς φι­λαν­θρω­πί­ας τοῦ Θε­οῦ εἰ­σερ­χό­με­θα ἀ­πὸ τῆς αὔ­ρι­ον εἰς τὸ στά­δι­ον τῆς Ἁ­γί­ας καὶ Με­γά­λης Τεσ­σα­ρα­κο­στῆς, τῆς κα­ταλ­λη­λο­τέ­ρας πε­ρι­ό­δου δι­ὰ τὴν στρο­φὴν τῆς ἀν­θρω­πί­νης ψυ­χῆς, τῆς ἰ­δι­κῆς μας ψυ­χῆς, πρὸς τὸν Κύ­ρι­ον.

 

   Ἡ πε­ρί­ο­δος αὐ­τὴ εἶ­ναι μί­α δι­αρ­κὴς κα­τά­νυ­ξις ἐ­νώ­πι­ον τοῦ ἐ­κτυ­λισ­σο­μέ­νου καθ᾿ ἡ­μέ­ραν μυ­στη­ρί­ου τοῦ Θε­οῦ, τοῦ μυ­στη­ρί­ου τῆς σω­τη­ρί­ας τοῦ ἀν­θρώ­που. Δι­ὰ τοῦ­το ἡ πα­ρε­χο­μέ­νη εἰς ἡ­μᾶς εὐ­και­ρί­α τῶν Ἱ­ε­ρῶν Νη­στει­ῶν ἔ­χει ἓν ἰ­δι­αί­τε­ρον χα­ρα­κτη­ρι­στι­κόν: τὴν ἀ­νά­νη­ψιν καὶ τὴν νῆ­ψιν τῆς ψυ­χῆς, ἡ ὁ­ποί­α κα­λεῖ­ται ἰ­δι­αι­τέ­ρως κα­τὰ τὴν γέ­μου­σαν θεί­ων προ­τρο­πῶν καὶ ἁ­γι­ό­τη­τος πε­ρί­ο­δον αὐ­τὴν νὰ συ­νει­δη­το­ποι­ή­σῃ τὰ πα­ρο­δι­κὰ καὶ τὰ ὁ­ρώ­με­να καὶ νὰ με­τα­βῇ στα­δι­α­κῶς πρὸς τὰ μεί­ζο­να καὶ τὰ κρείτ­το­να, πρὸς τὰ ἀ­ό­ρα­τα.

   Ἀ­να­γλύ­φως καὶ ἐ­πι­γραμ­μα­τι­κῶς Ἀν­δρέ­ας ὁ Κρή­της δι­ὰ τοῦ Με­γά­λου Κα­νό­νος του ὁ­μι­λεῖ πρὸς ἑ­αυ­τὸν καὶ πρὸς πᾶ­σαν ψυ­χὴν θλι­βο­μέ­νην καὶ κα­τα­πο­νου­μέ­νην ὑ­πὸ τῶν πει­ρα­σμῶν καὶ τῶν πε­ρι­σπα­σμῶν τῆς πα­ρού­σης ζω­ῆς. Συ­ναι­σθα­νό­με­νος ὁ Ἅ­γι­ος τὸ βά­ρος τῆς πο­νε­μέ­νης ἀ­πὸ τὴν ἁ­μαρ­τί­αν ἀν­θρω­πί­νης ψυ­χῆς, ἐν ἀ­γω­νί­ᾳ κραυ­γά­ζει: «Ψυ­χή μου, ψυ­χή μου, ἀ­νά­στα τί κα­θεύ­δεις;». Ἡ κραυ­γὴ αὐ­τὴ ὁ­δη­γεῖ εἰς τὴν συ­νει­δη­το­ποί­η­σιν τῆς μα­ται­ό­τη­τος καὶ εἰς τὸν ἀ­νέκ­φρα­στον φό­βον τοῦ τέ­λους τῆς ἐ­πι­γεί­ου ζω­ῆς: «τὸ τέ­λος ἐγ­γί­ζει καὶ μέλ­λεις (ψυ­χή μου) θο­ρυ­βεῖ­σθαι». Ἐ­νώ­πι­ον τοῦ ἀ­προσ­δο­κή­του τέ­λους τῆς ζω­ῆς ποὺ ἔρ­χε­ται «ὡς κλέ­πτης ἐν νυ­κτί», κα­λεῖ ἑ­αυ­τὸν ὁ τῆς Κρή­της Φω­στὴρ καὶ κά­θε πο­νε­μέ­νην καὶ ὑ­πὸ τοῦ φό­βου τῆς ἀ­να­σφα­λεί­ας δι­α­κα­τε­χο­μέ­νην ψυ­χήν: «Ἀ­νά­νη­ψον», λοι­πόν, «ἵ­να φεί­ση­ταί σου Χρι­στὸς ὁ Θε­ός, ὁ παν­τα­χοῦ πα­ρὼν καὶ τὰ πάν­τα πλη­ρῶν».

   Ἡ Ὀρ­θό­δο­ξος Πα­τε­ρι­κὴ δι­δα­σκα­λί­α καὶ φω­νὴ μᾶς κα­λεῖ, κα­τὰ τὸ ἐ­νώ­πι­όν μας στά­δι­ον, νὰ συ­ναι­σθαν­θῶ­μεν ὁ κα­θεὶς «ποῖ­οι εἴ­με­θα, ποῦ εὑ­ρι­σκό­με­θα καὶ ποῦ ὑ­πά­γο­μεν», ποῦ κα­τευ­θυ­νό­με­θα δη­λα­δή. Νὰ αἰ­σθαν­θῶ­μεν τὸ μά­ται­ον τοῦ προ­σκαί­ρου βί­ου καὶ νὰ με­τα­νο­ή­σω­μεν δι᾿ ὅ­σα «ἐν γνώ­σει ἢ ἐν ἀ­γνοί­ᾳ, ἐν λό­γοις ἢ ἐν ἔρ­γοις, ἐν ἐ­πι­τη­δεύ­μα­σι καὶ πά­σαις (ἡ­μῶν) ταῖς αἰ­σθή­σε­σιν» εἰρ­γά­σθη­μεν μέ­χρι τοῦ­δε ὄ­χι κα­τὰ τὸ εὐ­αγ­γέ­λι­ον καὶ τὸν νό­μον τῆς Χά­ρι­τος τοῦ Χρι­στοῦ καὶ νὰ ἀ­να­νή­ψω­μεν. Μό­νον τό­τε θὰ εὕ­ρω­μεν ἔ­λε­ος καὶ χά­ριν καὶ θὰ μᾶς φει­σθῇ ὁ ἐ­τά­ζων καρ­δί­ας καὶ νε­φροὺς καὶ τὰ κρύ­φι­α πάν­τα τῶν ἀν­θρώ­πων καὶ τοὺς λο­γι­σμοὺς γι­γνώ­σκων Κύ­ρι­ος καὶ δὲν θὰ μᾶς κα­τα­λο­γί­σῃ τοὺς ἀ­δί­κους λο­γι­σμούς, οἱ ὁ­ποῖ­οι ὁ­δη­γοῦν εἰς μά­ται­α καὶ ἀ­νώ­φε­λα ἔρ­γα.

   Ὁ ἐ­νώ­πι­όν μας ἀ­γὼν συμ­πο­σοῦ­ται εἰς τὴν νῆ­ψιν καὶ εἰς τὴν ἀ­νά­νη­ψίν μας, εἰς τὴν με­τά­νοι­αν. Δι­ὰ τῆς με­τα­νοί­ας, δι­ὰ τῆς ἐ­πι­γνώ­σε­ως τῆς κα­τα­στά­σε­ώς μας δη­λα­δή, καὶ δι­ὰ τῆς ἐ­ξο­μο­λο­γή­σε­ως, ἡ ζω­ή μας στε­φα­νώ­νε­ται δι­ὰ «τῆς ἀ­φέ­σε­ως τῶν ἁ­μαρ­τι­ῶν, δι­ὰ τῆς κοι­νω­νί­ας τοῦ Ἁ­γί­ου Πνεύ­μα­τος, δι­ὰ τοῦ πλη­ρώ­μα­τος τῆς βα­σι­λεί­ας τῶν οὐ­ρα­νῶν». Ἡ ἀ­νά­νη­ψις ταυ­τί­ζε­ται πρὸς τὴν συ­νεί­δη­σιν τοῦ με­τα­νο­οῦν­τος ἀν­θρώ­που (Πρβλ. Β΄ Κορ. α΄, 12 καὶ Ρωμ. β΄, 15). Ἡ συ­νεί­δη­σις εἶ­ναι δῶ­ρον τοῦ Θε­οῦ.

 

   Ἀ­δελ­φοὶ καὶ τέ­κνα ἐν Κυ­ρί­ῳ,

  

   Κα­λού­με­θα οἱ Ὀρ­θό­δο­ξοι Χρι­στι­α­νοὶ νὰ βι­ώ­σω­μεν τὴν πε­ρί­ο­δον τῆς Ἁ­γί­ας καὶ Με­γά­λης Τεσ­σα­ρα­κο­στῆς ὡς χρό­νον συ­νει­δη­σι­α­κῆς νή­ψε­ως καὶ ἀ­να­νή­ψε­ως, ὡς στιγ­μὴν αἰ­ω­νι­ό­τη­τος τῆς Ὀρ­θο­δό­ξου ταυ­τό­τη­τός μας. Δη­λα­δή, κα­λού­με­θα νὰ ζή­σω­μεν καὶ νὰ συμ­βι­ώ­σω­μεν μὲ τὸν Χρι­στόν. Νὰ ζή­σω­μεν ἐκ­κλη­σι­α­στι­κῶς καὶ πνευ­μα­τι­κῶς. Δι­ό­τι μό­νον εἰς τὴν ἐν Χρι­στῷ ζω­ὴν ὑ­πάρ­χει ἡ δυ­να­τό­της νὰ ἀ­να­νή­ψῃ ἡ συ­νεί­δη­σίς μας καὶ νὰ ἀ­νέλ­θω­μεν εἰς τὸν χῶ­ρον τῆς πραγ­μα­τι­κῆς ἐ­λευ­θε­ρί­ας καὶ τῶν ἀ­λαν­θά­στων κρι­τη­ρί­ων πρὸς ἀ­νά­παυ­σιν καὶ λύ­τρω­σίν μας.

   Κα­τὰ τὴν ἔ­ναρ­ξιν τῆς εὐ­λο­γη­μέ­νης ταύ­της πε­ρι­ό­δου, ὁ Οἰ­κου­με­νι­κὸς Πα­τρι­άρ­χης καὶ ἡ Μή­τηρ Ἁ­γί­α τοῦ Χρι­στοῦ Με­γά­λη Ἐκ­κλη­σί­α ἐ­πι­σκέ­πτον­ται πᾶ­σαν Ὀρ­θό­δο­ξον Χρι­στι­α­νὴν ψυ­χὴν κο­πι­ῶ­σαν καὶ πε­φορ­τι­σμέ­νην καὶ ἀ­πα­ρα­μύ­θη­τον ὑ­πὸ τῶν ἀ­ξι­ῶν καὶ ἡ­δο­νῶν καὶ ἀ­πο­λαύ­σε­ων τῆς σαρ­κὸς καὶ τοῦ κό­σμου τού­του, συμ­πο­ρεύ­ον­ται καὶ συμ­προ­σεύ­χον­ται πρὸς τὸν «προ­σερ­χό­με­νον σφα­γι­α­σθῆ­ναι καὶ δο­θῆ­ναι εἰς βρῶ­σιν τοῖς πι­στοῖς Βα­σι­λέ­α τῶν βα­σι­λευ­όν­των καὶ Κύ­ρι­ον τῶν κυ­ρι­ευ­όν­των»: Ἀ­ξί­ω­σον, Κύ­ρι­ε, πάν­τας τοὺς Ὀρ­θο­δό­ξους πι­στοὺς ἐν εἰ­ρή­νῃ καὶ συν­τρι­βῇ καρ­δί­ας νὰ δι­α­πο­ρευ­θοῦν τὴν ἱ­ε­ρὰν πε­ρί­ο­δον καὶ τὸ ἀ­νοι­γό­με­νον στά­δι­ον, «χα­ρι­τῶν καὶ δυ­να­μῶν ὅ­πως προ­φθά­σω­μεν, ἐ­κτε­λέ­σαν­τες τὸν δρό­μον ἀν­δρι­κῶς, τὴν κυ­ρί­αν ἡ­μέ­ραν τῆς Ἀ­να­στά­σε­ώς Σου, καὶ ἐν χα­ρᾷ στε­φα­νη­φο­ροῦν­τες αὐ­τὴν ἀ­κα­τα­παύ­στως αἰ­νέ­σω­μεν» (πρβλ. ποί­η­μα κυ­ρί­ου Θε­ο­δώ­ρου, Τρι­ώ­δι­ον).

   Εὐ­λο­γοῦν­τες πα­τρι­κῶς ὑ­μᾶς, τέ­κνα ἀ­γα­πη­τὰ καὶ πι­στὰ τῆς Μη­τρὸς Ἐκ­κλη­σί­ας, καὶ ἡ­νω­μέ­νοι μα­ζί σας ἐν προ­σευ­χαῖς καὶ δε­ή­σε­σιν, ἐ­πι­κα­λού­με­θα ἐ­πὶ πάν­τας τὴν δύ­να­μιν τοῦ Τι­μί­ου καὶ ζω­ο­ποι­οῦ Σταυ­ροῦ καὶ τὰς πρε­σβεί­ας τῆς Κυ­ρί­ας Θε­ο­τό­κου, τῶν ἁ­γί­ων Ἀγ­γέ­λων καὶ πάν­των τῶν Ἁ­γί­ων, ὥ­στε ἅ­παν­τες ἀ­ξί­ως τῆς κλή­σε­ως ἡ­μῶν ὡς Ὀρ­θο­δό­ξων νὰ πο­λι­τευ­θῶ­μεν, καὶ νὰ ἀ­πο­λαύ­σω­μεν τοι­ου­το­τρό­πως τῆς τρυ­φῆς καὶ τῆς δό­ξης τῆς Ἀ­να­στά­σε­ως τοῦ Κυ­ρί­ου, εἰς Ὃν τὸ κρά­τος καὶ ἡ εὐ­χα­ρι­στί­α καὶ ἡ τι­μὴ καὶ ἡ δύ­να­μις καὶ ἡ δό­ξα εἰς τοὺς αἰ­ῶ­νας τῶν αἰ­ώ­νων. Ἀ­μήν.

 

Ἁγία καὶ Μεγάλη Τεσσαρακοστὴ ,βιζ´

 

 

† Ὁ Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαῖος

διάπυρος πρὸς Θεὸν εὐχέτης πάντων ὑμῶν

 

-----------------------
Ἀναγνωσθήτω ἐπ᾿ ἐκκλησίας κατὰ τὴν Κυριακὴν τῆς Τυρινῆς, κς΄ Φεβρουαρίου, ἀμέσως μετὰ τὸ Ἱερὸν Εὐαγγέλιον.

 

 
© 2010 Ιερά Μητρόπολις Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου, Ρέθυμνο, Κρήτη - Τηλεφωνικό Κέντρο 28310 22415 - Fax 28310 28557
 

Ρέθυμνο 

HOTSoft.gr σχεδιασμός, κατασκευή, Προώθηση ιστοσελίδων, Κρητη SEO. Ρέθυμνο Aσύρματα δίκτυα WiFi, Δομημένη καλωδίωση, έξυπνο σπίτι. Rethymno 

Website Design, Web Development, Web site Promotion, SEO Crete SEM.
powered by HOTSoft.gr
internet, δίκτυα & τηλεπικοινωνίες