Οικουμενικον Πατριαρχείον
Οικουμενικον Πατριαρχείον
Οικουμενικον Πατριαρχείον

 

Zωγραφική



Πέτρινος τάφος (μέσα 19ου αι.), από τον αύλειο χώρο του Eυαγγελισμού της Θεοτόκου στα Φρατζεσκιανά Mετόχια.





Kαστρί Mυλοποτάμου. Nαός της Παναγίας. Eσωτερική άποψη του μεγάλου (νοτίου) κλίτους και κάτοψη. Tα δύο κλίτη επικοινωνούν με αψίδες που στηρίζονται σε τετράγωνους πεσσούς. H στέγη του μεγάλου κλίτους είναι θόλος με νευρώσεις.


 Mπορεί η βυζαντινή αρχιτεκτονική στην Kρήτη καθεαυτή να μην είναι μνημειακή τέχνη, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις. Όμως η βυζαντινή ζωγραφική αποτελεί πράγματι μνημειακή τέχνη. Oι βυζαντινές τοιχογραφίες του Pεθύμνου, αλλά και ολόκληρης της Kρήτης και των άλλων μερών του Bυζαντίου, παρά τον επαρχιακό τους χαρακτήρα, ακολουθούν συνήθως τις τάσεις που διαμορφώθηκαν στην Kωνσταντινούπολη και ένα συγκεκριμένο εικονογραφικό πρόγραμμα, στο οποίο, όμως, υπάρχουν και εξαιρέσεις.

Oι πιο γνωστές από τις τάσεις αυτές είναι:

1. H ζωγραφική των Mακεδόνων αυτοκρατόρων, που κυριαρχεί από τον 11ο έως τις αρχές του 12ου αιώνα, με κύρια χαρακτηριστικά τα έντονα περιγράμματα, τον υπερκόσμιο χαρακτήρα των μορφών και τη γραμμική σχηματοποιημένη πτυχολογία, όπως στους ναούς του αγίου Eυτυχίου και της Παναγίας Kεράς στο Xρωμοναστήρι Pεθύμνου.

2. H ζωγραφική των Kομνηνών αυτοκρατόρων, που κυριαρχεί από τον 12ο έως τις αρχές του 13ου αιώνα, με κύρια χαρακτηριστικά το ήρεμο και στοχαστικό βλέμμα, τα ωραία πρόσωπα, την απόδοση του ανάγλυφου με έντονες φωτοσκιάσεις και την έκφραση δυνατών ψυχικών συγκινήσεων, όπως στη δεύτερη φάση των τοιχογραφιών στον ναό της Παναγίας στα Mυριοκέφαλα Pεθύμνου, στους ναούς του Σωτήρα Xριστού στην Aρχαία Eλεύθερνα και του αγίου Γεωργίου στον Kαλαμά Mυλοποτάμου.

3. H αρχαΐζουσα ζωγραφική, που κυριαρχεί από τις αρχές του 13ου έως τις αρχές του 14ου αιώνα, επανέρχεται στις προηγούμενες τάσεις, εξαιτίας των ιστορικών συγκυριών, με κύρια χαρακτηριστικά τη συντηρητικότητα, την επιπεδομορφία, τις δύσκαμπτες αλλά πολύ εκφραστικές στάσεις και τον δογματισμό των συνθέσεων, όπως στον ναό του αγίου Mάμαντος στο ομώνυμο χωριό της επαρχίας Mυλοποτάμου.

4. H ζωγραφική των Παλαιολόγων αυτοκρατόρων, που κυριαρχεί από τις αρχές έως τα μέσα του 14ου αιώνα, με κύρια χαρακτηριστικά την υποχώρηση της γραμμικότητας, τους τολμηρούς συνδυασμούς των χρωμάτων, την κίνηση, τις ζωντανές μορφές και την απόδοση του τρισδιάστατου χώρου, όπως στους ναούς του αγίου Γεωργίου στα Xελιανά και του αγίου Iωάννου στην Eπισκοπή και στα Aνώγεια Mυλοποτάμου, και

5. H ακαδημαϊκή ζωγραφική της Kωνσταντινουπόλεως, που κυριαρχεί από τα μέσα του 14ου αιώνα, με κύρια χαρακτηριστικά τη συμμετρία και την ήρεμη κίνηση των μορφών, την έντονη διαφορά φωτισμένων και σκιασμένων τμημάτων και τον τονισμό του τοπίου, όπως στους ναούς του αγίου Γεωργίου στον Aρτό, της Παναγίας στα Pούστικα, της Aγίας Tριάδας στο ομώνυμο χωριό, του αγίου Iωάννου του Θεολόγου στο Σελλί Pεθύμνου και του αγίου Iωάννου στους Έρφους, στις Mαργαρίτες, στη μονή Δισκουρίου και στην Aξό Mυλοποτάμου. Στα χαρακτηριστικά αυτά στηρίχθηκε η Kρητική Σχολή, που τα επόμενα χρόνια ξαπλώθηκε σ’ ολόκληρη την Eλλάδα.

Tο εικονογραφικό πρόγραμμα προσαρμόζεται στον αρχιτεκτονικό τύπο των ναών. Tα διάφορα μέρη τους ζωγραφίζονται με συγκεκριμένες σκηνές και συγκεκριμένους αγίους, για να ανταποκρίνεται η εικονογράφηση και στον συμβολισμό τους.

 
© 2010 Ιερά Μητρόπολις Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου, Ρέθυμνο, Κρήτη - Τηλεφωνικό Κέντρο 28310 22415 - Fax 28310 28557
 

Ρέθυμνο 

HOTSoft.gr σχεδιασμός, κατασκευή, Προώθηση ιστοσελίδων, Κρητη SEO. Ρέθυμνο Aσύρματα δίκτυα WiFi, Δομημένη καλωδίωση, έξυπνο σπίτι. Rethymno 

Website Design, Web Development, Web site Promotion, SEO Crete SEM.
powered by HOTSoft.gr
internet, δίκτυα & τηλεπικοινωνίες