Σε αυτό το κείμενο κατά τη γνώμη μου συμπυκνώνεται ολόκληρο το Αρκαδικό έπος. Στα χνάρια των πρώτων στίχων του ποιήματος πάτησαν οι εκδηλώσεις τιμής για το Ολοκαύτωμα της Μονής. Δάκρυα για την καταστροφή, δόξα για τους Ήρωες….
Κανένας ερευνητής ως σήμερα δεν είχε συγκεντρώσει μεθοδικά σε ένα βιβλίο τους τιμητικούς εορτασμούς για το «Ιστορικόν της Κρήτης Αρκάδι» για να μπορέσει ο αναγνώστης μέσα απ’ τις περιγραφές των εορτών και τους πανηγυρικούς λόγους να αφουγκρασθεί το μέγεθος της Εθελοθυσίας. Το κενό αυτό έρχεται να συμπληρώσει ο Νίκος Δερεδάκης με το βιβλίο του, που τιτλοφορείται : «Αρκάδι, 150 χρόνια εορτασμών».
Ο Νίκος προσπάθησε και πέτυχε πιστεύω να τοποθετήσει τον αναγνώστη πλάι στους μεγάλους πολιτικούς, όπως το «μαύρο Καβαλάρη» Νικόλαο Πλαστήρα, τη στιγμή που από τα δαφνοστεφανωμένα Κλάουστρα προχωρά στο Καθολικό και την Πυριτιδαποθήκη της Μονής. Καταφέρνει να καθίσει τον αναγνώστη στο υπερήφανο άλογο που μεταφέρει τον Ύπατο Αρμοστή Κρήτης πρίγκιπα Γεώργιο στο Αρκάδι, από τον κακοτράχαλο δρόμο του Άδελε, πετυχαίνει να τραβήξει με τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο το λευκό σεντόνι στα αποκαλυπτήρια του αγάλματος του Αγνώστου Στρατιώτη το Νοέμβριο του 1930, να καταθέσει δάφνινο στεφάνι με τον «εθνικό Κυβερνήτη» Ιωάννη Μεταξά στο Μαυσωλείο των Ηρώων στον παλιό ανεμόμυλο της Μονής, να σταθεί πλάι στο Πλαστήρα στη ξύλινη εξέδρα, που στήθηκε στη Προκυμαία για να παρακολουθήσει την παρέλαση τιμής στην Εθελοθυσία, να μεταμφιέσει τον αναγνώστη σε ηθοποιό στη θεατρική παράσταση «Ηφαίστειο» του Παντελή Πρεβελάκη, πλάι στην Κατίνα Παξινού και τον Αλέξη Μινωτή τον Αύγουστο του 1966, και τέλος να ανοίξει τη μαύρη ομπρέλα για να μη βραχεί ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Μακάριος, που ως Αρχηγός Κράτους τιμά τη Μονή στους εορτασμούς της εκατονταετηρίδας.
Ο αναγνώστης θα κάνει μια σύντομη διαδρομή στην πολιτική και εκκλησιαστική ιστορία του τόπου καθώς οι δήμαρχοι, οι βουλευτές και οι νομάρχες αλλάζουν, οι Επίσκοποι Ρεθύμνης και οι Ηγούμενοι της Μονής αλλάζουν… Ο ερευνητής θα βρει περιεκτικά βιογραφικά σημειώματα για τα πρόσωπα που αναφέρονται στο βιβλίο, από τον Πρίγκιπα Γεώργιο, τον Πλαστήρα, το Μεταξά, τον Ελευθέριο και το Σοφοκλή Βενιζέλο, έως τον Αμερικανό πρέσβη Πιουριφόι, τον Τσολάκογλου και τον Γρίβα, όλους τους επισκόπους Ρεθύμνης και τους Ηγουμένους της Μονής, το Χριστόφορο Σταυρουλάκη, τον Παντελή Πρεβελάκη και τους στρατηγούς της επταετίας… Όλοι έχουν θέση εδώ...
Ο βιβλιόφιλος θα ενημερωθεί για τα «Αρκάδια», αγώνες τιμής στην Εθελοθυσία και θα σταθεί πολλές φορές στο φωτογραφικό αρχείο που ο Νίκος Δερεδάκης με κόπο συγκέντρωσε. Πέρα από τα πρόσωπα που κάποιος θα αναγνωρίσει, θα παρατηρήσει τον πέτρινο αυλόγυρο του Μοναστηριού, που δεν σώζεται πια και που έφτανε ως τους στάβλους περικλείοντας το Μαυσωλείο, την οδό Αρκαδίου του 1950 και τις ξύλινες προσόψεις των καταστημάτων της εποχής με τους οντάδες, την είσοδο του κινηματογράφου «ΕΣΠΕΡΟΣ» απέναντι από το σημερινό Δημαρχείο, τη χωμάτινη οδό Βάρδα Καλλέργη, με τα μισοκατεστραμμένα κτήριά της, τη λεωφόρο Κουντουριώτη με το Εφεδροταμείο της, την χωμάτινη προκυμαία με τα καφενεία και τα κιόσκια της, το γήπεδο της Σοχώρας με το «γερμανικό πουλί», που ακόμη δεν είχε περάσει στην ιστορία, το χωριό Άδελε με τα πορτραίτα των Βασιλιάδων στους τοίχους των σπιτιών…
Ο συγγραφέας ξεκινά με μια σύντομη αλλά πλήρη εισαγωγή για την επανάσταση του 1866 με ιδιαίτερη, όπως είναι φυσικό αναφορά στον καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτισε το Μοναστήρι στην ιστορική και συνάμα τραγική συγκυρία. Χωρίς πολλές λεπτομέρειες, που είναι ήδη γνωστές από άλλους ερευνητές, δίδει το ιστορικό γεγονός, καθώς στόχος του είναι να περάσει αμέσως στην κατ’ έτος καταγραφή των θρησκευτικών και πολιτικών εορτασμών της Εθελοθυσίας. Συχνά ο συγγραφέας συμπληρώνει με εκτενείς παραπομπές τα γεγονότα, για να μπορέσει ο αναγνώστης να κατατοπισθεί σχετικά με όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για πρόσωπα και μέρη του Ρεθύμνου.
Αρχινά με την περίοδο αμέσως μετά τα δραματικά γεγονότα, κάνοντας αναφορά στο πρώτο μνημόσυνο τιμής, 26 μόλις μέρες μετά, στην πόλη του Ναυπλίου. Ένα δεύτερο μνημόσυνο, τέλη του έτους, στην παλιά Μητρόπολη Αθηνών έρχεται να επισφραγίσει το ηρωικό ανδραγάθημα.
Μεσολαβούν 17 έτη ως το 1883, χωρίς γραπτές μαρτυρίες. Πρέπει να σημειωθεί εδώ πως από το 1878 έχουμε ανεπίσημα μνημόσυνα στο Ρέθυμνο πρωτοστατούντος του Εμμανουήλ Βιβιλάκη. Επί πρωθυπουργίας δε Τρικούπη τελείται μνημόσυνο στην Αθήνα, παρουσία και του στρατηγού Πάνου Κορωναίου, ο ρόλος του οποίου υπήρξε καθοριστικός στα γεγονότα του 1866.
Το 1884 τελείται για πρώτη φορά επίσημη επιμνημόσυνη δέηση στο Ρέθυμνο. Αρωγός στις εκδηλώσεις τιμής ο Φιλεκπαιδευτικός Σύλλογος με πρόεδρο τον Κωνσταντίνο Πετυχάκη και ο Σύλλογος «Μούσαι». Το επόμενο έτος η τουρκική Διοίκηση θορυβείται και απαιτεί οι εκδηλώσεις να περιορισθούν στο θρησκευτικό μόνο μέρος. Ο Επίσκοπος Ιερόθεος δεν μεταβαίνει στο Αρκάδι αποφεύγοντας να οξύνει περισσότερο το ήδη τεταμένο κλίμα.
Τον Ιανουάριο του 1899 ο Ύπατος Αρμοστής Κρήτης πρίγκιπας Γεώργιος τιμά το Αρκάδι. Χαρακτηριστικές είναι οι Ημερήσιες Διατάξεις του Ρώσου Διοικητού Θεοδώρου ντε Χιοστάκ, που αφορούν την άφιξη του πρίγκιπα. Ευπρεπισμός των οδών και στολισμός με δάφνινα στεφάνια και γιρλάντες, εγκαίνια νέων σχολικών εγκαταστάσεων, διανυκτέρευση στην ιερά Μονή Αρκαδίου, επίσκεψη την επόμενη μέρα στην ιερά Μονή Αρσανίου. Όλα μπορούν να χωρέσουν σε 48 ώρες…
Ως τo 1908 οι εορτασμοί είναι υποτονικοί. Ακολουθούν οι Βαλκανικοί πόλεμοι και η Μικρασιατική Καταστροφή. Τα έτη που έπονται ως το 1927 οι εορτασμοί έχουν καθαρά θρησκευτικό χαρακτήρα.
Το 1929 αναλαμβάνουν επιτυχώς ο τότε Δήμαρχος Ρεθύμνης Τίτος Πετυχάκης με το γυμνασιάρχη Μιχαήλ Πρεβελάκη και τον Επίσκοπο Ρεθύμνης Τιμόθεο Βενέρη να πράξουν τα δέοντα για τους εορτασμούς στο Αρκάδι.
Το 1930 για την έλευση του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου, η Αρκαδίου δαφνοστεφανώνεται. Στις 9 Νοεμβρίου γίνονται και τα αποκαλυπτήρια του Αγνώστου Στρατιώτη, έργο του γλύπτη Περάκη. Πάντα σημαντικά γεγονότα για τη πόλη του Ρεθύμνου συνδέονταν με τους εορτασμούς.
Το 1936 στις εκδηλώσεις τιμής κατεβαίνει στο Ρέθυμνο ο «Εθνικός Κυβερνήτης» Ιωάννης Μεταξάς. Παρακολουθεί την παρέλαση στην Προκυμαία και καταθέτει στο Μοναστήρι δάφνινο στεφάνι…
Το 1938 χρώμα στον εορτασμό δίνει ο αρχιμουσικός Γκίνος με τη Φιλαρμονική του Δήμου. Μεσολαβεί η Γερμανική Κατοχή και ο εμφύλιος…
Το 1950 τιμά το Αρκάδι ο πρωθυπουργός Σοφοκλής Βενιζέλος. Τον σπουδαίο πανηγυρικό της ημέρας εκφωνεί ο Ρεθεμνιώτης Συνταγματάρχης Χριστόφορος Σταυρουλάκης, πρώτος πρόεδρος της Ιστορικής και Λαογραφικής Εταιρίας Ρεθύμνου.
Το 1951 ο πρωθυπουργός Νικόλαος Πλαστήρας ξεναγείται στο Αρκάδι από τον αρχαιολόγο και συντηρητή της Μονής Κωνσταντίνο Καλοκύρη και το 1954ο μουσικοσυνθέτης Πραματευτάκης εκτελεί τη σύνθεσή του «Αρκάδι» με μεγάλη επιτυχία.
Το 1955 ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Μακάριος παρίσταται στους εορτασμούς. Τον πανηγυρικό εκφωνεί ο Δημήτριος Μοάτσος, ενώ το 1956 σημείο αναφοράς αποτελεί η θεμελίωση από τον υπουργό Γεώργιο Ράλλη της κατασκευής του λιμένος της πόλης και των εγκαινίων της Δημόσιας Βιβλιοθήκης.
Το 1959 τιμά με την παρουσία του το Ολοκαύτωμα ο στρατηγός Γρίβας. Αναγκαίο ζήτημα η περίφραξη του γηπέδου της Σοχώρας, στο οποίο τελούνταν τα Αρκάδια. Τότε εγκαινιάζεται και ο περιφερειακός δρόμος της Φορτέτζας από τον Υπουργό Εμμανουήλ Κεφαλογιάννη.
Το 1960 με πρωτεργάτη τον δικηγόρο και πρόεδρο της Πνευματικής Εστίας Πολύβιο Τσάκωνα, οι εκδηλώσεις αλλάζουν μορφή. Δοξολογία τελείται μόνο στο Αρκάδι και παύουν οι παρελάσεις. Αντ’ αυτού αναπαριστάται ως θεατρικό δρώμενο η πυρπόληση της Μονής στη πυριτιδαποθήκη.
Το 1962 τίθεται σε ισχύ το ΦΕΚ του 1961 που ορίζει την 8η Νοεμβρίου ως τοπική αργία της πόλης. Το 1965 για πρώτη φορά εκπροσωπείται ο Βασιλιάς με τον αντιστράτηγο Παπαρόδο.
Στους τριήμερους εορτασμούς της εκατονταετηρίδας πέρα από τα αποκαλυπτήρια του ανδριάντα του Γιαμπουδάκη, έργο του Κανακάκη στην πλατεία των Αγίων Τεσσάρων Μαρτύρων και το θεατρικό έργο «Ηφαίστειο» του Πρεβελάκη με την Παξινού και το Μινωτή σε μουσική Μαμαγκάκη που παίχτηκε στην αυλή του Τούρκικου Σχολείου τον Αύγουστο του 1966, σημαντικό γεγονός αποτέλεσε και ο πανηγυρικός λόγος του Παντελή Πρεβελάκη στο κατάμεστο από κόσμο Ωδείο…
Στη συνέχεια και για τρία βράδια ανέβηκε η θεατρική ηθογραφία του Νικολάου Ορφανού «Καλά Ξέτελα» από την ερασιτεχνική σκηνή του Ωδείου με την κ. Βαρβάρα Σκαρβέλη, που ευγενικά μας παραχώρησε τις φωτογραφίες που βλέπουμε…
Υψηλός προσκεκλημένος στις βροχερές εκείνες εκδηλώσεις ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος ως αρχηγός πια του Κυπριακού Κράτους. Στον πανηγυρικό του θα πει :«Εἰς τόν χῶρον τοῦτον ἐχώρεσεν πρό ἑκατό ἐτῶν ἡ δόξα ὅλης τῆς Ἑλλάδας…». Την ίδια μέρα τελούνται τα αποκαλυπτήρια των προτομών του Γιαμπουδάκη στο Άδελε και του Ηγουμένου Γαβριήλ στις Μαργαρίτες Μυλοποτάμου.
Την περίοδο της επταετίας οι εκδηλώσεις είναι λαμπρές καθώς το καθεστώς προσέφερε «άρτον και θεάματα». Ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Στυλιανός Παττακός παρίσταται κάθε έτος στις εκδηλώσεις λόγω και της ρεθεμνιώτικης καταγωγής του. Το 1967 τιμούν το Αρκάδι το βασιλικό ζεύγος Κωνσταντίνος και Άννα Μαρία, εγκαινιάζοντας το νέο χώρο που φιλοξενεί τις προτομές των Ηρώων στο Μαυσωλείο… Το ίδιο έτος στα «Αρκάδια» στη Σοχώρα, σημειώνονται, λόγω συνωστισμού των θεατών, τραυματισμοί και ένας θάνατος… Ακολουθεί η περίοδος της Μεταπολίτευσης παρουσία πλήθους προσωπικοτήτων… Ο Κων. Τσάτσος, ο Κων. Στεφανόπουλος, ο Στέλιος Μυγιάκης, ο Κάρολος Παπούλιας, oι νεώτεροι Κωνσταντίνος Καραμανλής και Γεώργιος Παπανδρέου όλοι τιμούν την Αρκαδική Εθελοθυσία.
Φέτος, στην επέτειο των 150 ετών από το Ολοκαύτωμα της Μονής ο πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπιος Παυλόπουλος θα κλίνει ευλαβικά το γόνυ τιμώντας την Εθελοθυσία των Ηρώων…
Κλείνοντας θέλω να επισημάνω τα παρακάτω :
1ο. Η επιλογή του εξωφύλλου, που κοσμεί το βιβλίο κινήθηκε κατά τη γνώμη μου σε ένα διπλό άξονα, αρχικά να είναι σύγχρονο και κατόπιν να παραπέμπει στο θρησκευτικό συναίσθημα μεταδίδοντας όλο το σεβασμό και την απόδοση τιμής, που οφείλουμε σε εκείνους τους Ήρωες.
2ο. Ο συγγραφέας παρουσιάζει αναλυτικά τις εκδηλώσεις της Αρκαδικής Εθελοθυσίας, παραπέμποντας σε άρθρα των τοπικών εφημερίδων (Κρητική Επιθεώρηση, Βήμα, Νέος Ραδάμανθυς, Αστραπή, Αρκάδιον, Ένωσις, Πολιτεία και άλλες) προσπαθώντας να σταθεί κοντά στην ιστορική αλήθεια. Διανθίζει δε το κείμενό του με ιστορικά ντοκουμέντα, τις Ημερήσιες Διατάξεις του Ρώσου Διοικητή Ντε Χιοστάκ, τα προγράμματα των εκδηλώσεων του Φιλεκπαιδευτικού Συλλόγου και αποσπάσματα από τους πανηγυρικούς λόγους του Χρ. Σταυρουλάκη, του Παντ. Πρεβελάκη και άλλων μεγάλων. Η βιβλιογραφία του είναι πλούσια, εκτενής και αναλυτική. Τα κείμενα συμπληρώνουν και διαφωτίζουν πάνω από 150 υποσημειώσεις, που δίνουν στον αναγνώστη πληροφορίες για τα πρόσωπα, για τις πολιτικές και κοινωνικές καταστάσεις, αλλά και για μέρη και κτήρια του Ρεθύμνου που σήμερα δεν υπάρχουν.
3ο. Δημοσιεύει στο παράρτημά του τον πανηγυρικό λόγο του ιατρού και πρώτου προέδρου του Φιλεκπαιδευτικού Συλλόγου Κωνσταντίνου Πετυχάκη, που έως σήμερα γνώριζαν λίγοι ερευνητές και λάτρεις της Ρεθεμνιώτικης ιστορίας.
4ο. Ο συγγραφέας συνδέει τις περισσότερες φορές τους εορτασμούς με μεγάλα γεγονότα για το Ρέθυμνο, όπως τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος του Αγνώστου Στρατιώτη, τη θεμελίωση του λιμένος και τα εγκαίνια του περιφερειακού δρόμου της Φορτέτζας. Έτσι ο αναγνώστης δεν στέκεται μόνο στις δοξολογίες και τις παρελάσεις, που σίγουρα αποτελούν τον πυρήνα του πονήματός του αλλά πληροφορείται και για όλα αυτά τα σημαντικά γεγονότα που σημάδεψαν την πόλη μας.
5ο. Ο συγγραφέας αποστασιοποιείται από τα πολιτικά γεγονότα, περιγράφοντάς τα αυτούσια. Δεν παραλείπει τις εκδηλώσεις της επταετίας, που μπορεί να αποτελεί μελανή σελίδα για την ιστορία μας, δε παύει όμως να είναι μέρος αυτής, άρα και οι εκδηλώσεις της. Οι πολιτικές εξελίξεις απαριθμούνται πάντοτε συνυφασμένες με τους εορτασμούς…
6ο. Καταφέρνει με επιτυχία να φέρει τον αναγνώστη, όπως ανέφερα και στην αρχή, δίπλα σε μεγάλες προσωπικότητες, να νιώσει το δέος τους μέσα στην πυριτιδαποθήκη και τη συγκίνησή τους στο Καθολικό.
7ο. Συνοδεύει τις περιγραφές του με πλούσιο φωτογραφικό υλικό. 170 φωτογραφίες, πολλές απ’ αυτές ανέκδοτες, μεταφέρουν τον αναγνώστη στην ανάλογη εποχή, κάνοντας κατανοητή, εύληπτη και ευχάριστη την ανάγνωση του βιβλίου. Και δεν είναι μόνο τα πρόσωπα, αλλά η ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής που ξεπηδά από τις φωτογραφίες. Πώς να μην συγκινηθεί κανείς αντικρίζοντας τους κρητικούς με τα δάφνινα στεφάνια εμπρός στο Μαυσωλείο, έτοιμοι να αποτίσουν φόρο τιμής στους προγόνους τους; πως να μη βουρκώσεις παρατηρώντας τη φωτογραφία που ο μοναχός κρατά σφιχτά στα χέρια του τον πίνακα με την αναπαράσταση της πυρπόλησης, δυο κρατούν το δίσκο με τα κόλλυβα και ένας ηλικιωμένος το εξαπτέρυγο στη διαδρομή του για το Μαυσωλείο; πως να μην ευθυμήσει κανείς με το έφιππο θεριακλή υπουργό κατά τη μεταφορά του στο Αρκάδι;
8ο. Τελικά το βιβλίο αυτό, εκτός του ότι μπαίνει στο μακρύ κατάλογο με τα σημαντικά πονήματα για την ιστορία του Ρεθύμνου και φυσικά του Αρκαδιού, κάνει και κάτι ακόμα… πετυχαίνει από τη μια να δώσει με κατανοητό τρόπο στους νεότερους αναγνώστες μέσα από τους εορτασμούς την ιστορία της πόλης και της Ελλάδας μετά τα γεγονότα του 1866 και από την άλλη να μετατρέψει το βιβλίο σε ad hoc οδηγό των μελετητών της Αρκαδικής Εθελοθυσίας.
Ολοκληρώνοντας και προσπαθώντας να μη σας κουράσω άλλο οφείλω να ευχαριστήσω αρχικά την Ιερά Μονή Αρκαδίου και την Ιερά Μητρόπολη Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου για τη στήριξη που μου παρείχαν και τις υπαλλήλους της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Ρεθύμνης χωρίς τη βοήθεια των οποίων θα ήταν αδύνατον να κάνω την αποψινή παρουσίαση. Ευχαριστώ, επίσης τη σελίδα στο Facebook : «Ρέθυμνο, Πατρίδα Αγαπημένη» και τον κ. Κοσμά Περπιράκη για τη παραχώρηση των ανέκδοτων φωτογραφιών από τα «Καλά Ξέτελα».
Άφησα για το τέλος το φίλο Νίκο Δερεδάκη, που μου έκανε τη τιμή να είμαι ένας από τους τρεις ομιλητές που παρουσιάζουν απόψε το νέο του βιβλίο. Νικόλα σε ευχαριστούμε για την προσεγμένη δουλειά σου και αναμένουμε μετά τις πρόσφατες σπουδές σου για το Νοσοκομείο και τις Τετρακατοικίες, το επόμενό σου βήμα… Να είσαι πάντα γερός, να συνεχίζεις έτσι δημιουργικά…
Δείτε παρακάτω την εικονοπαρουσίαση που συνόδευσε την ανωτέρω ομιλία του κ. Γοργοράπτη.